tirsdag 30. mars 2010

DKL102 - Bruk av tankekart

Vi har benyttet tankekart i flere av våre arbeidskrav og spesielt i startfasen av en ny oppgave hvor en skal få plassert inn de riktige momentene og tankene, er dette et verktøy som enkelt gir en god oversiktlig over hvordan ting henger sammen.
En kan kanskje si at vi i gruppa har benyttet det som et stillas til selve skriveprosessen slik vi har valgt å bruke det. Dette kan brukes i mange andre tilfeller også, noe jeg ikke har fått praktisert ennå. Potensialet ser jeg og jeg vil innvie dette programmet til mine studenter i forbindelse med oppgaver.

Det er praktisk og enkelt for alle involverte å kunne uttrykke sine tanker og meninger om et bestemt tema. Etter hvert valgte vi å benytte Freemind da vi stadig fikk beskjed om at det var andre som redigerte dokumentet, og vi slet med å dele Mindomo. Den begrensning som ligger i programmet at bare en kan redigere og lagre dokumentet, hindrer de andre i å gjøre noe som helst. Hvem som hadde tilgangen slet vi også med å finne ut. I en møtesituasjon vil jo alle måtte komme med sine tanker omlag samtidig. Vi valgte heller å benytte Freemind hvor en fikk ansvaret med å oppdatere kartet og hvor vi delte det i et Google dokument etterpå. Alternativt kunne vi valgt bare en til å oppdatere kartet i Mindomo.
Jeg har allikevel laget et Mindomo-kart basert på det vi laget i Freemind. Det kan åpnes her: Mindomo tankekart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar