søndag 8. november 2009

DKL103 - Er læreren flaskehalsen i forhold til at elevene skal få den digitale kompetansen læreplanen og andre styringsdokumenter krever?

Utviklingen av IKT i norske skoler har nok gått senere enn forventet. Opplæring av lærere er også med på å forsinke denne prosessen.

Hvor skulle vi vært i 2009? Jo, et mål var at skolene skulle tatt i bruk digitale mapper. Har alle skoler gjort det? På min skole er det langt i fra alle som benytter digitale mapper.
Vi er noen få som har brukt LMS og elektronisk mappevurdering siden 2005. Utviklingen går sakte og den enkleste forklaring på det er at ledelsen ikke har noen handlingsplan eller belønning for de som bruker det. Ledelsen bryr seg ikke om lærerne tar det i bruk eller ikke. Det får ingen konsekvenser å ikke gjøre det.

ITU Monitor 2009 viser at antall datamaskiner øker i skolen, det er bra. Lærere som benytter datamaskinen aktivt øker også og det er også bra. Med andre ord vi er på rett vei. Men, noe som ikke kommer frem i slike undersøkelser er eksamensformen, ledelsens holdning, osv, osv.

Når det gjelder lærernes ønsker om å benytte IKT i undervisningen kan nok den være rimelig tilbakeholden. Det er flere som mener det ikke behøves noen utvikling i skolen, tavle, kritt, papir og penn er det som trengs, fortsatt. Hvorfor skal de måtte lære noe de ikke ønsker å lære siden det ikke får noen konsekvenser?
Da er vi over på ledelsen. Hvorfor er ledelsen ofte så tilbakeholden på dette punkt? Kan det være at de rett og slett ikke vet bedre?

Som skoleeier vet jeg hva jeg ville gjort, det er å stille krav! Jeg ville bare hatt de motiverte og de beste lærerne! Her tror jeg skoleeiere har en jobb å gjøre. Spesielt med å få eksamensordningen på høyde med den undervisningsmetodene som benyttes i dag.

Våre studenter og elever skal vise i praktisk handling at de har tilegnet seg digital kompetanse og kunnskaper i hvordan det kan brukes i praktisk arbeid. Derfor har vi en sluttevaluering som blir kalt eksamen som skal gjenspeile også den kunnskapen. Ikke bare det faglige innholdet. Det er vanskelig å vise i praktisk handling på et papir.
__________________________________________
ITU Monitor 2009. Skolens digitale tilstand. [Internett]. Tilgjengelig fra:
http://www.itu.no/filestore/Rapporter_-_PDF/ITU_monitor09_web.pdf [Lastet ned
07.11.2009]

1 kommentar:

  1. Det mest fascinerende er egentlig alle unnskyldningene både studenter og elever har for å IKKE bruke alle mulighetene som ligger der ute. Og det mest irriterende er at de uttaler seg om ting de ikke har prøvd! "Det er bare problemer med Fronter!", sier de. "Å, jeg bruker den hver dag og det går da greit", svarer jeg. Og så forteller de om en gang i fjor da noen sa at noen hadde sagt at Fronter ikke virka som den skulle... hehe, hva kan man egentlig stille opp med da?

    SvarSlett