søndag 8. november 2009

DKL101 - Digitale tekster, plagiat og hvilke utfordringer skolen står overfor i denne sammenheng 2

Temaet digitale tekster og plagiering er oppe jevnlig. Det virker som enkelte lærere og ledere bare ser fusk, fusk og atter fusk når noe skal gjøres digitalt.

Når hele undervisningen foregår digitalt, forelesninger via projektor og innleveringer elektronisk via innleveringsmapper i LMS, er det merkelig at eksamen skal foregå på papir og blyant. Da mener jeg og noen få, at også eksamen skal gjenspeile de metoder som har vært brukt i undervisningen. Personlig mener jeg at ledelsen/eksamenskontoret på høyskoler og fagskoler må skjerpe seg og følge med i timen!

Hva er poenget i å innføre IKT når selve eksamen ikke skal gjenspeile at de mestrer å bruke det? Det er jo der de skal vise at de mestrer det digitale mediet, kritisk til kilder de finner, osv, osv.

Det å fuske, eller plagiere andre sitt arbeid, er tydeligvis den største trusselen. Nå har vi som har fylket som skoleeier, tilgang til Ephorus via fronter, som gir oss muligheter til å sjekke alle innleveringer opp i mot hva som finnes på nettet, i andre elektroniske mapper på fronter eller andre LMSer.

Kravet til at også eksamen skal gjenspeile den prosessen de har benyttet bør være en selvfølge. Når det gjelder tidsavgrenset eksamen, eller prøver, er jeg usikker på om er riktig når en ellers benytter mappevurdering. Da bør også eksamen være mappevurdering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar