søndag 8. november 2009

DKL101 - Det utvidede tekstbegrepet 1

Begrepet tekst er i dag utvidet. Aktive hyperlinker blir benyttet i større utstrekning nå. Denne type linker kan benyttes både internt i et dokument og eksternt, til andre dokumenter eller web-sider.
Eksempel på hypertekst har vi her: Hva er hypertekst? klikk her.

Her er eksempel på elevarbeid fra en blogg som ligger på nettet: http://ekrehagen.no/elevarbeid/

Her er eksempel på læringsressurser i naturfag: http://www.naturfag.no/laringsressurser/lp_sok.html

Her er et annet eksempel på læringsressurser for lærere og foreldre: http://nysgjerrigper.no/temaer/laeringsressurser

Det finnes mange linker der ute og antallet er stigende.

Et dokument i dag er ikke nødvendigvis et statisk dokument. Ved å benytte html, vil en kunne trekke inn mer informasjon i en side, noe som vil gjøre den mer omfattende. Om en kjenner innholdet i linken kan en velge ikke å klikke på den, noe som er vanskelig i en ren tekstside. Det nærmeste er kanskje fotnoter.

Jeg benytter personlig denne type linker i mine forelesninger. Det som alltid er et spennende moment, spesielt når det er en tid siden sist den var brukt, er om linken(e) fortsatt er aktive. Det vil si, at den siden du linker opp fortsatt finnes og kan åpnes.

Når det gjelder innleveringer fra mine studenter, ber jeg de om å vurdere html-linker om det forsterker, eller forbedrer innholdet i oppgaven. Samtidig påpeker jeg at alle linker må være tatt med i litteraturlisten. Det er typisk i dag da en alltid sitter på nett når en evaluerer besvarelser, alt ligger på LMS.

Jeg har referert mye til Wiki her, men det er normalt ikke akademisk riktig og jeg gjør det her for enkelhets skyld.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar