tirsdag 3. november 2009

DKL101 - Øvingsoppgave regneark

Et regneark kan brukes til mye. Det kan blant annet brukes til å løse mindre, enkle kalkyler, til kompliserte beregninger med aktive koblinger til flere regneark. Dette er mye brukt og jeg har også brukt Lotus 1-2-3.
I den perioden vi brukte karaktervurderinger brukte jeg regneark for å regne ut poenger, prosenter og forslag til karakter. Etter mappevurderingens inntok, har jeg ikke behov for utregning av karakterer lengre. Studenten vet meget godt hva arbeidet er verdt. Nå benytter jeg
regneark bare til utregning av større formler, eller kalkyler med flere variabler.
I grunnleggende opplæring av IKT, ligger vanligvis også opplæring i bruk av regneark.

Her er en kalkyle for husbyggere: http://byggesiden.net/downloads/kalkyle.xls

Mine studenter på fagskolen lærer bruk av regneark som en del av den grunnleggende opplæringen i IKT. Mange kjenner også regneark fra tidligere og det brukes i undervisningen som et verktøy for å presentere grafer og/eller presentere større begregninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar