søndag 22. november 2009

DKL101 - Bruk av lyd i en pedagogisk sammenheng

I de aller fleste pedagogiske situasjoner er det den skriftlige besvarelsen som blir vurdert. Det utvidede tekstbegrepet gir grunnlag for også å benytte andre former for besvarelse, som i dette tilfelle, lyd.
Lyd er utfordrende og vil passe best på små eller kortere besvarelser da det er vanskelig å være detaljert. En annen utfordring når en skal benytte lyd er at det er vanskelig å finne et stille sted. Da kan det komme stemmer eller annet inn på opptaket som kan forstyrre innholdet.
Litt rart også at lyd skaper så store utfordringer, vi bruker lyd daglig i samtaler hvor vi overfører informasjon.
Oppgaven som jeg leverte inn er jeg forsåvidt fornøyd med, men den virker kunstig i mine fag, annet enn å vise at studentene kan levere en lydfil med informasjon (noe vi ikke har tid til).
Hvilke merverdi kan vi legge i det? Kunnskaper i bruk av lyd, eller formidle informasjon som lyd, vil være en merverdi i bruk av digitale medier.
I noen sammenhenger, som utvikling av språk, lytte på et "lydklipp og svare" og den type bruk av lyd vil helt klart gi en merverdi i læreprosessen, spesielt sammen med digitale mapper som vi benytter. Det å kunne forbedre sitt arbeid over tid, er en av flere fordeler med digital portefølje. Alle innleveringer kan forbedres underveis, om veileder tillater det.
I min praksis som faglærer og digitale mapper, har jeg foreløpig benyttet refleksjonsnotat hvor studentene tar med refleksjonsnotat over sin forståelse/utvikling til den individuelle mappesamtalen.
Å lære programmet Audacity var som det er når en skal lære et nytt program, å finne logikken i hvor en kan finne de forskjellige verktøy/menyvalg. Ikke alt var like logisk, men å jobbe med de filene som var lagt ut var en grei læring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar