fredag 2. oktober 2009

DKL103 - Hvordan blir elevenes erfaringer i media ivaretatt i læreplanen?

Øvingsoppgave 1:
Har de tenkt over dette i dykkar fag? Sjekk kva slags fokus læreplanen i dine fag har på digital kompetanse - er det eit kritisk eller kreativt fokus?

I følge læreplan for videregående skole, kunnskapsløftet/grep, under kompetansemål for språklæring finner vi blant annet: "bruke et bredt utvalg digitale og andre hjelpemidler, inkludert ettspråklige ordbøker, på en selvstendig måte". Videre finner vi under kommunikasjon: "produsere tekster med sammensatt innhold i digitale medier" og "velge et tverrfaglig fordypningsemne innenfor eget programområde og presentere dette"
Det er tydelig at bruk av media og digitale kunnskaper i undervisningen ikke har den fokus i læreplanen som forventet i vårt raske utviklende mediesamfunn. Her bør det være delmål som gir mer konkrete mål i digitale ferdigheter og -kunnskaper. Ved evaluering av fag bør det også inngå kompetanse i bruk av blant annet tekstredigeringsverktøy. Sammen bør dette være grunnlag for den samlede evaluering i faget.

Øvingsoppgave 2:
Tenk gjennom korleis dette er på din skule og i ditt kollegium. Opnar ein for å trekkje elevane sin mediekultur inn i undervisninga? På kva måtar? Kva sett grenser for å få til dette?

På min skole, teknisk fagskole, er bruk av IKT nevnt som et overordnet krav og inngår ikke som delmål i de forskjellige fag. Likefullt, gjør flere av oss lærere også en vurdering av presentasjonen av oppgaveinnleveringen i tillegg til det faglige innholdet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar