torsdag 26. november 2009

DKL103 - Oppgave 1 til 3. samling - Lærerenes holdninger

Oppgave 1 til 3.samling DKL103
"LMS i fremtidens læringsmiljø" er sist utkomen rapport med forsking kring LMS si rolle/potensiale i den digitale skulen. I desse dagar er det på trappene ei ny grunnskulelærarutdanning som skal tre i kraft frå hausten 2010. Med bakgrunn i innhaldet i ITU Monitor 2007 og "det digitale kompetansehjulet" til Søby (2007):Gjer dykk opp ei meining om lærarutdanninga si oppgåve i høve til å integrere digitale verkty i skulen.

Korleis kan lærarutdanninga påverke utviklinga? Prøv å ver litt konkret.

I følge ITU viser det seg at når lærere bruker IKT, vil dette også smitte positivt over på elevene i bruken av IKT. Som lærer er vi forpliktet å bruke digitale verktøy i alle fag, og derfor burde det vært en naturlig del av lærerutdannelsen. Hvordan kan vi forvente å utdanne digitalt kompentente lærere om vi ikke har integrert IKT i lærerutdannelsen? Obligatorisk bruk av LMS i lærerutdannelsen kan være en måte å påvirke utviklinga i forhold til bruk av digitale verktøy skolen.

Kvifor har/har ikkje lærarutdanninga eit ansvar her?

Lærerutdanninga må følge samfunnsutviklinga.

I lærerutdanningen må man fra dag en følge tankegangen i LK06, der bruk av digitale verktøy er den femte grunnleggende ferdigheten.

Korleis bør dette påverke innhaldet i den nye grunnlærarutdanninga?

Obligatorisk bruk av LMS.Obligatorisk opplæring i ulike digitale verktøy.

1 kommentar:

  1. Denne artikkelen passer som hånd i hanske til utviklingsprosjektet som jeg har jobba med i høst! Hvordan skal vi få lærerne på bana slik at elever/studenter får de beste læringsvilkår med hjelp av IKT? Du nevner lærerutdanninga, og den er selvfølgelig viktig, også for de som tar PPU! De aller fleste er vel enige om at opplæringa i digitale verktøy der i beste fall er mangelfull, men i altfor mange fag totalt fraværende. At det da blir vanskelig å få gjennomført dette i egen praksis sier jo seg selv. De som bruker IKT i dag er enten selvlærte, har vært på kurs i regi av skole/kommune, eller er såpass pliktoppfyllende at de gjør et minimum for å tilfredsstille i hvert fall noen av kravene som stilles.

    I Plan for 2-årig teknisk fagskole, Linje for elektro, kan lastes ned her finner vi faktisk IKT nevnt opptil flere ganger. Aller viktigst synes jeg det er at den står som eget punkt 1.2 Mål med fagteknikerutdanningen I Rammeplan for fagteknikerutdanning. Sitat: "ferdigheter i å bruke IKT i lærings- og utviklingsprosesser[...]".

    Vi har vårt på det tørre, stå på! :-)

    SvarSlett