Lærerutdanninga må følge samfunnsutviklinga.
I lærerutdanningen må man fra dag en følge tankegangen i LK06, der bruk av digitale verktøy er den femte grunnleggende ferdigheten.
Korleis bør dette påverke innhaldet i den nye grunnlærarutdanninga?
Obligatorisk bruk av LMS.Obligatorisk opplæring i ulike digitale verktøy.
Denne artikkelen passer som hånd i hanske til utviklingsprosjektet som jeg har jobba med i høst! Hvordan skal vi få lærerne på bana slik at elever/studenter får de beste læringsvilkår med hjelp av IKT? Du nevner lærerutdanninga, og den er selvfølgelig viktig, også for de som tar PPU! De aller fleste er vel enige om at opplæringa i digitale verktøy der i beste fall er mangelfull, men i altfor mange fag totalt fraværende. At det da blir vanskelig å få gjennomført dette i egen praksis sier jo seg selv. De som bruker IKT i dag er enten selvlærte, har vært på kurs i regi av skole/kommune, eller er såpass pliktoppfyllende at de gjør et minimum for å tilfredsstille i hvert fall noen av kravene som stilles.
SvarSlettI Plan for 2-årig teknisk fagskole, Linje for elektro, kan lastes ned her finner vi faktisk IKT nevnt opptil flere ganger. Aller viktigst synes jeg det er at den står som eget punkt 1.2 Mål med fagteknikerutdanningen I Rammeplan for fagteknikerutdanning. Sitat: "ferdigheter i å bruke IKT i lærings- og utviklingsprosesser[...]".
Vi har vårt på det tørre, stå på! :-)