mandag 30. november 2009

DKL103 - Lokalt planarbeid

Øvingsoppgave 1:
Kva rolle har eigentleg læreren når det gjelder å integrere IKT i undervisninga? Kva reelle valmoglegheiter har han/ho i høve til skulen si oppgåve i samfunnet?
Kva rolle har skoleleiinga når det gjelder å integrere IKT i undervisninga? Korleis bør rollefordelinga vere i dette arbeidet?

I utgangspunktet har læreren en stor rolle i dette bildet, det er læreren som formidler kunnskapen, også når det gjelder å bruke IKT i det pedagogiske arbeidet. Vi vet også at når det ikke finnes noen belønning for å ta i bruk IKT, blir det sjelden gjort. I alle fall vil det da ta veldig lang tid.
Skolen burde oppfordre alle lærere å ta i bruke IKT og påskjønne de som virkelig legger sjelen sin i å lykkes nettopp med dette arbeidet. Det er ingen hemmelighet at dette tar masse ekstra tid.
Skoleledelsen er jokeren i denne prosessen, å innføre IKT på en rask og effektiv måte. Phillipa Lee mener at hele 70 % kan legges på ledelsen på skolen.
Skoleledelsen må ta initiativet og drive dette igjennom med en praktisk gjennomførbar plan på innføring av IKT og ta i bruk IKT i pedagogisk sammenheng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar