mandag 30. november 2009

DKL103 - Digital kompetanse, hvor står vi?

Øvingsoppgave 1:
LK06 gir retningslinjer for bruk av digitale verkty i skulen. Søby, Erstad, Krumsvik og Baltzersen definerer omgrepet digital kompetanse.
1a)Er det skildnad i definisjonene deira, eller seier dei ein og same ting på ulike måter?
1b)Kva meiner du omgrepet digital kompetanse må romme?

"Stortingsmelding 30, Kultur for læring, ga følgende forklaring på digital kompetanse:
Digital kompetanse er summen av enkle IKT-ferdigheter, som det å lese, skrive og regne, og mer avanserte ferdigheter som sikrer en kreativ og kritisk bruk av digitale verktøy og medier. IKTferdigheter omfatter å ta i bruk programvare, søke, lokalisere, omforme og kontrollere informasjon fra ulike digitale kilder, mens den kritiske og kreative evnen også fordrer evnen til evaluering, kildekritikk, fortolkning og analyse av digitale sjangrer og medieformer. Totalt sett kan digital kompetanse dermed betraktes som en meget sammensatt kompetanse. (UFD, 2003)"
Dette er utgangspunktet for det vi må legge til grunn for våre læreplaner. Dette er ikke bare grunnleggende ferdigheter, det er mye mer.
Krumsvik har delt dette opp i 4 prosesser: Basal IKT-ferdigheter, Pedagogiskdidaktisk IKT-skjønn, Læringsstrategier/metakognisjon og Digital danning.



Øvingsoppgave 2:
I leksjon 1 i dette delemnet ble det oppfordret til å lese rapporten Digital skole hver dag.
2.1 Ta utgangspunkt i samandraget og epilogen i denne rapporten.
2.2 Les Program for digital kompetanse (2004 - 2008) Posthumt.
Gjer refleksjoner rundt oppdraget, visjonen og resultatet. Korleis står det til i dag i forhold til digital kompetanse i skulen?
Til dømes: Har ein nådd måla?, Kva har ein evt kome i mål med?, Kva gjenstår evt framleis?, Korleis kjem ein vidare - trur de?
(Tips ITU Monitor 2009. Bruk gjerne didaktiske relasjonsmodell.)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar