fredag 30. oktober 2009

DKL103 - Digital kompetanse og vurdering.1

Her har jeg plukket ut et kompetansemål fra Kompetanseløftet (UFD,2006) i faget norsk for 7-årstrinn og punktet: "bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser og i produksjon av interaktive tekster".

Å kunne vurdere innlæringsmål kan virke tidkrevende, noe jeg har erfart etter dette.

I følge Bloom's taksonomi for innlæringsmål for kunnskaper (på det kognitive nivå) har jeg kommet frem til følgende:


Under middels

Middels

Over middels

  • Skjelne mellom ulike digitale skriveverktøy

  • Å forklare forskjeller mellom ulike digitale skriveverktøy
  • Å kunne sammenligne de ulike digitale skriveverktøy

  • Å kunne forklare forskjeller mellom noen digitale skriveverktøy

  • Å kunne vurdere betydningen av å bruke de forskjellige digitale verktøy

  • Å kunne finne justering av skriftstørrelse i et digitalt skriveverktøy

  • Å kunne kombinere ulike digitale skriveverktøy

  • Å kunne forklare bruken av ett digitalt verktøy

  • Å kunne kombinere forskjellige skriftsegenskaper i et digitalt verktøy

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar